marți, iulie 14, 2009

Prima măsură pe care trebuie să o ia guvernul

Toate măsurile trebuie să ţină cont de considerentele generale, să aibă ca suport premisele pozitive şi să le combată pe cele negative, pe care le-am menţionat în postul anterior. Vrem să încurajam producţia şi comerţul. Trebuie să îi putem oferi agentului economic o piaţă de desfacere, să îşi comercializeze produsele şi serviciile la preţuri bune, să îi vină uşor să le şi exporte. Trebuie să îi oferim acces facil la furnizorii de care are nevoie, pentru a alege cel mai bun raport preţ-calitate. Trebuie să îl ţinem informat în privinţa taxelor pe care le are de plătit, a modificărilor legislative ce îl privesc, să îl ajutăm să îşi plătească dările şi să nu îi permitem să foloseasca tehnici de evaziune fiscală. Şi toate acestea cât mai facil pentru el, să consume cât mai puţin timp pentru acestea, eventual fără a se deplasa fizic în alte părţi. Cum procedăm?

1. Facem din portalul e-guvernare ceea ce ar fi trebuit să fie de la bun început. Acum, după ce a fost lansat cu mulţi ani în urmă, este tot la 10% din ceea ce ar trebui să facă. De ce? Pentru că nu a fost nicio minte luminată care să conceapă un caiet de sarcini serios, care să aibă o viziune de ansamblu, să aibă termene clare de execuţie şi să poată vedea cum ar trebui să arate acest portal.

În primul rând îi vom trimite fiecărei firme o scrisoare recomandată, prin care este înştiinţată de locul de pe internet unde se află toate informaţiile ce o privesc. Îi alătură un cod pe care il poate folosi online pentru obţinerea gratuită a unui certificat digital, cu care se va înscrie şi autentifica pe portalul e-guvernare.

Odată intrat îi oferim posibilitatea de a-şi completa cât mai uşor declaraţiile fiscale, prin template-uri, eliminând redundanţele. Îi arătăm un calendar cu termenele pe care le are pentru plata dărilor, îl înştiinţăm despre penalităţi si ce se întâmplă dacă nu plăteşte la timp. Îi dăm posibilitatea să plătească direct acolo, folosind un card de firmă, taxele respective.

Declaraţiile şi decontul privind TVA se verifică automat încrucişat şi se identifică şi blochează încercările de rambursări ilegale de TVA. Ministerul îşi poate trimite imediat organismele de control la cele două firme suspecte de încercare de fraudare.

Agentul economic vede imediat modificările legislative, într-un meniu de noutăţi.

2. Ministerul de Finanţe pune la dispoziţia agenţilor economici o varianta de soft mini-ERP, ce poate rula atât pe Windows cât şi pe Linux, care poate ţine o gestiune minimală a firmei şi poate genera toate declaraţiile fiscale ale firmei sub forma unor fişiere semnate electronic cu certificatul digital, transmise pe canale criptate catre portalul e-guvernare. Softul se va actualiza şi downloada automat de pe portal, în condiţiile în care se schimbă raportările sau apar noi versiuni.

3. Ministerul de Finanţe va pune gratuit la dispoziţia tuturor agenţilor economici un soft open-source, ce reprezintă un magazin virtual pentru comerţ electronic. Softul va fi de preferinţă in php-mysql, se va downloada, instala şi configura rapid, agentul economic nu va trebui decât să introducă datele şi numele firmei plus produsele şi serviciile pe care le comercializează. Website-ul va fi dotat cu motor de e-commerce şi va fi multi-language, cu româna, engleza, şi limbile majore implicit, dar şi posibilitatea de a adăuga orice altă limbă. Alăturat vor fi linkuri spre firmele care oferă hosting, procedurile de înregistrare a unui domeniu internet şi procesatorii de carduri cu care firma poate lucra.

4. Portalul va organiza un director de firme, după domeniul de activitate, localizarea geografică, produsele acestora. Vor exista câmpuri de căutare pentru acestea şi se vor afişa firmele împreună cu datele de contact si linkuri spre website-urile acestora. Va exista posibilitatea de a adăuga comentarii pentru cei inregistraţi şi drept de replică, pentru a promova corectitudinea, profesionalismul transparenţa.

5. Se oferă firmelor posibilitatea de achiziţionare de calculatoare first sau second hand, cu linkuri spre magazinele româneşti ce le comercializează şi spre anunţurile cu casări sau vânzări la mâna a doua. De asemenea se prezintă ofertele de Internet ale firmelor.

6. Tot pe acelaşi sait se oferă informaţii despre accesarea fondurilor europene care îi pot privi, condiţiile pentru acestea, template-uri cu proiecte europene model si formă de calcul pentru bugetul proiectului pentru a avea şanse să fie aprobat.

Astfel îi facem publicitate oricărui agent comercial în ţară şi peste hotare, îi uşurăm desfacerea şi achiziţia, îi micşorăm bătaia de cap privind partea contabilă, îi reducem drastic cheltuielile. Rezultatul va fi o creştere a exporturilor, o creştere a calităţii, o selectare a produselor şi serviciilor pe criterii calitative. Afacerile se vor dezvolta, încasările la buget vor creşte, toţi vor fi mai mulţumiţi. Costurile de implementare a acestor măsuri nu sunt mari, timpul de implementare poate fi scurt, şi vor avea un puternic efect de creştere economică sănătoasă.

Estimarea mea: timp de implementare=6 luni, cost=300.000 Euro.

2 comentarii:

Daniel spunea...

Suna destul de bine ce ai scris aici :) Ar fi insa si mai bine daca ar ajunge si mai "sus" ideile astea!

Elena spunea...

Pe ce criterii s-or alege consilierii care-i sfatuiesc pe minunatii nostri ministri?